Brieven aan God 2

ADVOCAAT PRO DEO

Al jaren wil ik hierover schrijven: de advocaat van de mens die tegenover God staat. Hij moet tegenover het opperste gerecht een pleidooi voor de mens houden. Het is een rechtszaak die uitgaat boven leven en dood, want dat zijn de weerszijden van de polariteit die de mensheid maar al te goed kent.

De advocaat is nu écht een advocaat pro Deo. Een pleiter ten bate van de mensheid voor het aangezicht van de Schepper.

De pleitbezorger staat in een hel verlichte ruimte zonder wanden of enige begrenzing. Ergens staat een houten keukenstoel waarop hij kan gaan zitten als hij daartoe de behoefte voelt. Onze advocaat is gekleed in het traditionele zwarte kleed van de balie, voorzien van wit befje. Het geheel wordt verder afgekleed met de bespottelijk ouderwetse witte pruik, die de Angel - saksische rechtsgeleerden tot op de dag vandaag plegen te dragen.

In gedachte vullen we de persoon van de jurist in met een telg van de zo veel besproken familie Moscowicz, maar op het moment dat we Bram zien staan in de helverlichte eindeloosheid, wordt deze onmiddellijk teruggefloten, want hier gelden geen wetten of regels van mensen. De advocaat behoeft dus helemaal niet een vakbroeder van de steungevende balie te zijn. Gelukkig maar, dan kunnen we voor deze ene keer een échte pleitbezorger verwachten!

Iedere lezer mag voor deze zware job zijn eigen persoon naar voren brengen. Ik zie voor mij de acteur Daniel Craig. Hoezo? Nou, naast de gruwelijke interpretatie die Craig geeft aan de in meer dan vijftig jaar totaal afgelebberde rol van James Bond; is deze man in staat om blijk te geven van zijn grote vakman - schap. Hij vertoont in andere rollen het hele palet van zijn gevoelens op sublieme wijze op het witte doek. Zo een man mag mij dan (in mijn bewoordingen uiteraard) vertegenwoordigen.

(A propos James Bond: er gaat niets boven de onderkoelde vertolking van wijlen Roger Moore. De man kon niet acteren en dat wist hij heel goed. Hij was zich zelf en spreidde een zekere adeldom ten toon. Dat was alles. Maar net zoals in de opera vroeger, mensen óf voor Callas óf voor Tebaldi waren; zo kiezen mensen óf voor Moore óf voor Connery).

We dwalen af.

De verdediger van het menselijke aspect staat in de helverlichte ruimte en weet zich gebonden aan enkele regels. Zo mag hij verwijzen naar leringen van mensen en religie, maar er niet te diep op ingaan. Hij heeft slechts korte tijd om zijn monoloog te houden na een rechtszaak die net voorbij is; gevolgd door zijn pleidooi en de Goddelijke uitspraak. God is niet te zien: niemand is te zien. Geen enkel wezen behalve de advocaat zelf.

Daar staat Daniel dan net zoals zijn naamgenoot, maar niet in een leeuwenkooi. Zijn podium is groter en lijkt wel eindeloos. Een prachtig decor voor een goed acteur.

De pleiter wendt zich naar het licht dat straalt vanuit een niet aan te duiden richting en zegt: " Grote God, Schepper van hemel en aarde, Alwetende en Omnipresente Kracht; Rechter van mensen en schepselen in de kosmos. Eeuwige Rust en Onverstoorbare Energie. Gij, die uitgaat boven tijd en ruimte in uw altijddurende energetische kracht. Geprezen zij uw naam in alle eeuwigheid en aionen: de Naam der namen hieraan toevoegend: Geprezen zij Christus Jezus. Geprezen deze eerste emanatie voor uw Aangezicht, door wie alles tot aanschijn gekomen is.

Ik ben hier als verdediger van de mens ontboden voor uw Aanwezigheid om in korte bewoordingen het humane aspect te verdedigen na een Goddelijke Rechtspraak.

Ik kan hierover inderdaad zeer kort zijn, want ik beroep mij op Uw eigen ingrijpen in de menselijke historie.

Het besluit om de Eerste Expressie vanuit uw Goddelijke Rust - Christus - naar de aarde te zenden teneinde een verzoening tot stand te brengen door Zijn offer, tussen U en de mensheid, heeft ten gevolge gehad dat Christus Zijn taak vervuld hebbende, niet alleen verzoening tot stand bracht, maar een wederzijdse verzoening- apo katalasso (Grieks)- tussen God en mensen. (Paulus)

Niet alleen uitgaande van God, maar nu ook vanuit de mensheid zelf. Daarmee is de uitspraak van het Goddelijk gerecht ten faveure van de mens een feit. Dat wil echter niet zeggen dat een mens nu maar kan doen wat hij wil. Nee, dat weten we vanwege de ingestelde wetmatigheid van oorzaak én gevolg. Een van uw kinderen zei eens dat de mens een brug is tussen verdere geestelijke groei naar God en het dierlijke element. Hij kan kiezen voor een stap voorwaarts van die brug af; of zich omdraaien en de dierlijke instincten volgen.

Hiermee worden dieren niet als minderwaardig gezien. Het is eerder de mens die een stap terug doet. Mochten we deze visie aannemen dan moeten we ook spreken over metempsychose. De geleidelijke ontwikkeling van mineraal tot geestelijk wezen.  Jezus zelf sprak volgens de aanhangers van deze visie erover, dat de stenen Gods naam zouden prijzen, indien de mens het zou nalaten!

Nu zal er een grote schifting tussen de menselijke zielen plaatsvinden, maar in weerwil van deze dramatische gebeurtenis, zal hun energie niet verloren gaan. Na een Tijd die U alleen kunt duiden, komt alle energie weer samen en zullen de woorden van Paulus bewaarheid worden: 'God alles in allen'.

Uw geestelijke energie is dus in den beginne uitgestort en door de aionen heen gegroeid om dan na een onduidbare eeuwigheid weer terug te keren tot Zijn bron, beladen met een eindeloze veelheid aan ervaring. Hier raken Jodendom /Christendom en wijsheid leringen uit Boeddhisme en Hindoeïsme elkaar.

U zelf hebt een deel van de mens gekozen als middel tot uw Goddelijke Doel: het oprichten van het Lichaam van Christus die als taak heeft, zoals wij nu allen weten, na het verloop der aionen, om de gehele kosmos te hervormen. Dit alles geschiedde op de prachtige maar o zo kwetsbare aarde. De onvolkomenheid van de mens en zijn kwetsbaarheid zijn voor U een gelegenheid geweest om tot Uw Plan en Glorie te komen. Vanuit Uw oneindige Liefde weet U ook dat alles uit U voortkomt: de gehele schepping, mens, plant én dier.

Spreken we over U -  Goddelijke Energie  - dan spreken we dus over de gehele schepping . We hebben het dan over Uw Liefde voor de gehele schepping, omdat U het tenslotte Zelf bent.

Paulus zegt dat de schepping in barensnood zucht; en wel waarom dan? Nou omdat U zich in deze universa uitdrukt via het geschapene dat weer op weg is naar Zijn bron. Leed en lering zijn onze constante begeleiders geweest en er zijn er die zeggen dat Gij in Uw Diepste Zijn net zoals wij geleden hebt!

De mens is dus met vallen en opstaan op weg geweest om een weg terug te vinden naar zijn Huis. Naar zijn Vaderlijk Huis. Er zijn zielen verloren gegaan maar dat kan een kwestie van interpretatie zijn; of zelfs van een niet te meten tijd. Daarnaast zijn er ontelbare zielen die Uw roep wel begrepen hebben; anderen zijn nog op zoek en doen hun ding in een 'leerrijke omgeving'. Het blijkt dus wel dat U tot de uitvoering van Uw Goddelijk plan komt en voor een groot deel al gekomen bent.

Rest mij als laatste onderdeel van mijn pleidooi U te prijzen met Uw Goddelijke Opzet waarin de mens zo een prominente rol gespeeld heeft. We weten allen van de gevolgen die de handeingen van de mens gehad hebben, maar dit is ingebed in Uw Plan. De mens heeft dus aan Uw eisen voldaan en mag met de rest van de schepping in de voleinding der aionen overgaan in Uw Rust.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin